Carburanți mai ieftini în Germania! De când? 

Nu mai e o noutate pentru nimeni că prețurile la energie au crescut vertiginos în ultimele luni. Pe lângă facturile mari la încălzire și energie electrică, șoferii au simțit și presiunea costului de la pompă. Ca parte a pachetului său de măsuri de reducere a energiei, guvernul german speră să ofere șoferilor o reducere a carburanților. Dar, întrebarea de pe buzele tuturor este cum va funcționa și când va intra în vigoare o astfel de măsură?

Chiar înainte de izbucnirea războiului din Ucraina, problemele de aprovizionare cu energie au făcut ca prețurile la benzinării să o ia razna – o situație care a dus la spectacolul absurd al germanilor care treceau granița în Elveția (una dintre cele mai scumpe țări din lume) pentru a-și umple rezervorul la un preț ceva mai bun.

În primele săptămâni ale războiului, nu mai era ceva neobișnuit să plătești 2,20 EUR pe litru pentru benzină Super E10 în Germania, în timp ce motorina putea ajunge în medie până la 2,29 EUR pe litru. Aceasta reprezintă o creștere uimitoare cu 45 de cenți a prețurilor la benzină și 65 de cenți la prețurile la motorină, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Pentru a veni în sprijinul populației care se confruntă cu creșterea prețurilor, ministrul de finanțe Christian Lindner (FDP) a propus inițial ideea unei „reduceri la combustibil” pe care proprietarii de benzinării ar putea să o ofere clienților și apoi să o revendice de la stat. Dar a existat o reacție atât de intensă la această propunere, încât a căzut în esență la primul obstacol și nu a intrat niciodată în pachetul guvernului de măsuri de ajutor energetic.

În schimb, guvernul speră să ofere șoferilor o reducere într-un alt mod: prin reducerea taxelor energetice percepute pentru fiecare litru de combustibil timp de trei luni, informează TheLocal.de. Este de așteptat ca acest lucru să ducă și la reducerea prețurilor la benzină pe timpul verii.

Dar nu au scăzut recent prețurile la combustibil?

Așa e! Dar experții nu cred că aceasta înseamnă o stabilizare pe termen lung. Atât prețurile la benzină, cât și la motorină au scăzut destul de mult după șocul inițial provocat de invazia rusă în Ucraina, dar cresc din nou constant – și, potrivit Clubului Auto German (ADAC), ambele tipuri de carburanți se vor situa în continuare la puțin peste 2 EUR pe litru.

Ceea ce înseamnă că șoferii încă plătesc mult mai mult pentru a-și umple rezervoarele decât în urmă cu un an, așa că viitoarea reducere a taxelor va fi, fără îndoială, binevenită.

La ce ieftinire se pot aștepta șoferii?

Se preconizează că reducerea taxei pe energie va reduce prețul unui litru de motorină cu aproximativ 14 cenți, în timp ce un litru de benzină va fi redus cu aproape 30 de cenți. Asta echivalează cu o economie de 15 EUR la un rezervor de 50 de litri de E10 și 7 EUR la un rezervor de 50 de litri de motorină.

Desigur, multe depind și de dezvoltarea pieței de energie: dacă prețurile continuă să crească, șoferii ar putea să nu simtă că economisesc foarte mult, dar ar trebui să facă diferența pe termen scurt.

 

Potrivit ADAC, aproximativ 48% din costul unui litru de combustibil merge direct la stat prin taxa pe CO2, taxa pe energie, taxa pe valoarea adăugată (TVA) și alte taxe pe combustibili fosili – așa că reducerile de taxe pot face o mare diferență.

Dar prețul de cumpărare a combustibililor fosili (care a fost afectat de problemele războiului și lanțului de aprovizionare) și puterea dolarului sunt, de asemenea, factori importanți care determină o experiență șocantă a șoferilor în vizitele lor la stația de alimentare.

Care este calendarul pentru o astfel de măsură?

Guvernul speră să adopte întregul pachet de măsuri de ajutor energetic în Bundestag și să obțină aprobarea Bundesrat vineri. Acest lucru va face să ruleze multe dintre măsurile care urmează să fie lansate luna viitoare.

La fel ca biletul de călătorie lunar de 9 EUR pentru mijloacele de transport în comun, reducerea taxei pe combustibil este o măsură temporară și, la fel ca biletul redus, se va desfășura de la începutul lunii iunie până la sfârșitul lunii august.

Întrucât este de latitudinea proprietarilor de benzinării să-și transfere economiile consumatorilor, experții prevăd o întârziere cu câteva zile înainte ca șoferii să înceapă să vadă reducerea impozitelor reflectată în prețul combustibilului.

Când se va întâmpla asta, ADAC estimează că șoferii vor intra într-un vârtej de cheltuieli impulsive, așa că îi sfătuiește populația să nu conducă în primele zile ale lunii iunie cu rezervorul aproape gol. Dacă o vor face, s-ar putea confrunta cu niște cozi lungi la benzinărie.

Nu încercăm și acum să economisim energie?

Odată cu creșterea temerilor că Rusia ar putea închide robinetele ca răzbunare pentru sprijinul Germaniei pentru Ucraina, mesajul guvernului a fost tot despre conservarea energiei cât mai mult posibil în perioada premergătoare iernii. Dar prin reducerea prețului combustibilului, același guvern încurajează în esență oamenii să-și folosească mașinile mai des, spun economiștii.

„Este contraproductiv să scădem prețurile la benzinării în această situație, pentru că atunci oamenii vor conduce mai mult”, a declarat economistul Veronika Grimm pentru Tagesschau. „Și asta este exact opusul a ceea ce vor să obțină.”

Ministrul Economiei Robert Habeck (Verzii) a recunoscut că reducerea taxelor „nu este cea mai vizată măsură”, dar spune că prețul ridicat al combustibilului va descuraja în continuare mulți oameni să urce la volan, chiar dacă taxa pe combustibil va fi redusă timp de trei luni. Deci, în mod real, nu este chiar atât de ieftin de condus.

Pe de altă parte, măsurii de reducere a taxelor pe combustibil i se impută faptul că este posibil să beneficieze de ea fix cine nu trebuie.

„De obicei, cei care conduc mult beneficiază de reduceri de combustibil”, a mai spus Grimm. „Și aceia sunt cei care dețin mai multe mașini și, implicit au venituri mai mari.”

Acest lucru a condus la critici conform cărora cele 3,15 miliarde de euro destinați reducerii reprezintă, în esență, o redistribuire a bogăției către clasa de sus a societății, mai degrabă decât către cea de jos. Evident, guvernul nu este de acord cu această evaluare. Ei susțin că un combustibil mai ieftin îi va ajuta pe șoferi să-și plătească facturile și să stimuleze economia în același timp. Cel mai bun mod de a economisi combustibil pe timpul verii este să aveți anvelopele bine umflate, să renunțați la portbagaj și alte greutăți inutile și să conduceți cu o viteză mică și constantă pentru a evita accelerarea și frânarea prea mult, explică ADAC.

Nu mai e o noutate pentru nimeni că prețurile la energie au crescut vertiginos în ultimele luni. Pe lângă facturile mari la încălzire și energie electrică, șoferii au simțit și presiunea costului de la pompă. Ca parte a pachetului său de măsuri de reducere a energiei, guvernul german speră să ofere șoferilor o reducere a carburanților. Dar, întrebarea de pe buzele tuturor este cum va funcționa și când va intra în vigoare o astfel de măsură?

Chiar înainte de izbucnirea războiului din Ucraina, problemele de aprovizionare cu energie au făcut ca prețurile la benzinării să o ia razna – o situație care a dus la spectacolul absurd al germanilor care treceau granița în Elveția (una dintre cele mai scumpe țări din lume) pentru a-și umple rezervorul la un preț ceva mai bun.

În primele săptămâni ale războiului, nu mai era ceva neobișnuit să plătești 2,20 EUR pe litru pentru benzină Super E10 în Germania, în timp ce motorina putea ajunge în medie până la 2,29 EUR pe litru. Aceasta reprezintă o creștere uimitoare cu 45 de cenți a prețurilor la benzină și 65 de cenți la prețurile la motorină, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Pentru a veni în sprijinul populației care se confruntă cu creșterea prețurilor, ministrul de finanțe Christian Lindner (FDP) a propus inițial ideea unei „reduceri la combustibil” pe care proprietarii de benzinării ar putea să o ofere clienților și apoi să o revendice de la stat. Dar a existat o reacție atât de intensă la această propunere, încât a căzut în esență la primul obstacol și nu a intrat niciodată în pachetul guvernului de măsuri de ajutor energetic.

În schimb, guvernul speră să ofere șoferilor o reducere într-un alt mod: prin reducerea taxelor energetice percepute pentru fiecare litru de combustibil timp de trei luni, informează TheLocal.de. Este de așteptat ca acest lucru să ducă și la reducerea prețurilor la benzină pe timpul verii.

Dar nu au scăzut recent prețurile la combustibil?

Așa e! Dar experții nu cred că aceasta înseamnă o stabilizare pe termen lung. Atât prețurile la benzină, cât și la motorină au scăzut destul de mult după șocul inițial provocat de invazia rusă în Ucraina, dar cresc din nou constant – și, potrivit Clubului Auto German (ADAC), ambele tipuri de carburanți se vor situa în continuare la puțin peste 2 EUR pe litru.

Ceea ce înseamnă că șoferii încă plătesc mult mai mult pentru a-și umple rezervoarele decât în urmă cu un an, așa că viitoarea reducere a taxelor va fi, fără îndoială, binevenită.

La ce ieftinire se pot aștepta șoferii?

Se preconizează că reducerea taxei pe energie va reduce prețul unui litru de motorină cu aproximativ 14 cenți, în timp ce un litru de benzină va fi redus cu aproape 30 de cenți. Asta echivalează cu o economie de 15 EUR la un rezervor de 50 de litri de E10 și 7 EUR la un rezervor de 50 de litri de motorină.

Desigur, multe depind și de dezvoltarea pieței de energie: dacă prețurile continuă să crească, șoferii ar putea să nu simtă că economisesc foarte mult, dar ar trebui să facă diferența pe termen scurt.

 

Potrivit ADAC, aproximativ 48% din costul unui litru de combustibil merge direct la stat prin taxa pe CO2, taxa pe energie, taxa pe valoarea adăugată (TVA) și alte taxe pe combustibili fosili – așa că reducerile de taxe pot face o mare diferență.

Dar prețul de cumpărare a combustibililor fosili (care a fost afectat de problemele războiului și lanțului de aprovizionare) și puterea dolarului sunt, de asemenea, factori importanți care determină o experiență șocantă a șoferilor în vizitele lor la stația de alimentare.

Care este calendarul pentru o astfel de măsură?

Guvernul speră să adopte întregul pachet de măsuri de ajutor energetic în Bundestag și să obțină aprobarea Bundesrat vineri. Acest lucru va face să ruleze multe dintre măsurile care urmează să fie lansate luna viitoare.

La fel ca biletul de călătorie lunar de 9 EUR pentru mijloacele de transport în comun, reducerea taxei pe combustibil este o măsură temporară și, la fel ca biletul redus, se va desfășura de la începutul lunii iunie până la sfârșitul lunii august.

Întrucât este de latitudinea proprietarilor de benzinării să-și transfere economiile consumatorilor, experții prevăd o întârziere cu câteva zile înainte ca șoferii să înceapă să vadă reducerea impozitelor reflectată în prețul combustibilului.

Când se va întâmpla asta, ADAC estimează că șoferii vor intra într-un vârtej de cheltuieli impulsive, așa că îi sfătuiește populația să nu conducă în primele zile ale lunii iunie cu rezervorul aproape gol. Dacă o vor face, s-ar putea confrunta cu niște cozi lungi la benzinărie.

Nu încercăm și acum să economisim energie?

Odată cu creșterea temerilor că Rusia ar putea închide robinetele ca răzbunare pentru sprijinul Germaniei pentru Ucraina, mesajul guvernului a fost tot despre conservarea energiei cât mai mult posibil în perioada premergătoare iernii. Dar prin reducerea prețului combustibilului, același guvern încurajează în esență oamenii să-și folosească mașinile mai des, spun economiștii.

„Este contraproductiv să scădem prețurile la benzinării în această situație, pentru că atunci oamenii vor conduce mai mult”, a declarat economistul Veronika Grimm pentru Tagesschau. „Și asta este exact opusul a ceea ce vor să obțină.”

Ministrul Economiei Robert Habeck (Verzii) a recunoscut că reducerea taxelor „nu este cea mai vizată măsură”, dar spune că prețul ridicat al combustibilului va descuraja în continuare mulți oameni să urce la volan, chiar dacă taxa pe combustibil va fi redusă timp de trei luni. Deci, în mod real, nu este chiar atât de ieftin de condus.

Pe de altă parte, măsurii de reducere a taxelor pe combustibil i se impută faptul că este posibil să beneficieze de ea fix cine nu trebuie.

„De obicei, cei care conduc mult beneficiază de reduceri de combustibil”, a mai spus Grimm. „Și aceia sunt cei care dețin mai multe mașini și, implicit au venituri mai mari.”

Acest lucru a condus la critici conform cărora cele 3,15 miliarde de euro destinați reducerii reprezintă, în esență, o redistribuire a bogăției către clasa de sus a societății, mai degrabă decât către cea de jos. Evident, guvernul nu este de acord cu această evaluare. Ei susțin că un combustibil mai ieftin îi va ajuta pe șoferi să-și plătească facturile și să stimuleze economia în același timp. Cel mai bun mod de a economisi combustibil pe timpul verii este să aveți anvelopele bine umflate, să renunțați la portbagaj și alte greutăți inutile și să conduceți cu o viteză mică și constantă pentru a evita accelerarea și frânarea prea mult, explică ADAC.

 (Comentarii: 0)

Articole pe aceeasi tema:

Articole pe aceeasi tema: