Prețurile alimentelor au luat-o razna în Germania 

Inflația în Germania s-a menținut la 8,7% în februarie, au arătat miercuri datele oficiale ale Destatis, întrucât măsurile de sprijin guvernamentale ajută la menținerea unei limite a costurilor și așa ridicate cu energia. Dar, prețurile la alimente au luat-o razna de-a dreptul, se plâng locuitorii celui mai bogat stat din Europa.

Au fost afectate, în special, fructele și legumele, produse de bază pentru germani, cum ar fi castraveții, ajungând chiar și la peste 3 euro per bucată. Creșterea prețurilor afectează aproape toate grupele de alimente, fie că este vorba de produse de patiserie, produse lactate, carne, fructe și legume.

Un lucru e cert, totul costă mult mai mult decât în ​​urmă cu un an. Potrivit Destatis, din ianuarie anul trecut până în ianuarie 2023, prețurilor alimentelor au crescut cu peste 20%. Spre comparație: între 2000 și 2019, inflația a fost puțin sub 1,5% în medie. Produsele lactate și ouăle au crescut cu un total de 36%, făina, pâinea și produsele din cereale cu 23%, carnea cu 19% și legumele cu 11 procente.

Acest lucru e fost evidențiat de o inflenceriță culinară printr-un videoclip pe TikTok. Peste 4 milioane de oameni au văzut deja videoclipul în care „Gamze‘s Platter World“ cumpără alimente pentru coșul ei de mâncare – o dată în februarie 2022 și încă o dată un an mai târziu, în februarie 2023, arată Merkur.de.

Pâinea prăjită care costa 99 de cenți în februarie 2022, după un an, același produs a ajuns să coste 1,49 euro. Cartofii prăjiți congelați au devenit și mai scumpi. Dacă la un moment dat, în 2022, influencerița a cumpărat produsul redus de la 1,69 euro la 84 de cenți, în 2023 a trebuit să plătească 1,99 euro pentru același produs.

„Să faci cumpărături nu mai este distractiv. Mereu aveam în jur de 70 de euro pe săptămână buget pentru două persoane. Acum nu este niciodată sub 100 de euro cumpărând aceleași lucruri”, a fost comentariul unui internaut la videoclipul postat de Gamze‘s Platter World. La rândul său, o femeie susține că aproape a luat-o cu leșin într-un supermarket: „Prețul castraveților este absolut șocant!”

Ce aliment se tot ieftinește?

Și totuși, un produs alimentar de bază care a înregistrat o creștere deosebit de puternică a prețului încă din perioada pandemiei, a ajuns să se ieftinească, susține TheLocal.de. Este vorba de unt care a costat în medie cu aproximativ 40% mai mult anul trecut, spre exemplu. La vârful valului de prețuri din mai, un pachet de 250 de grame de unt costa în medie 2,29 euro.

Dar acum, prețul untului a scăzut serios. La începutul anului 2023, untul era din nou în medie cu aproximativ 30 de cenți mai ieftin. De miercurea trecută, un pachet de unt de marcă proprie costă 1,59 euro în loc de 1,99 euro la supermarketul Aldi. În același timp, produsele marcă proprie ale Norma și Kaufland au scăzut cu 20%. Retailerii Rewe, Edeka, Penny și Netto plănuiesc să le urmeze exemplul.

Potrivit Asociației Federale a Industriei Lactate, un motiv pentru scăderea prețului la unt este rezultatul creșterii ofertei și al cererii reduse.

„Din noiembrie, a existat mai mult lapte în Germania și, prin urmare, mai multă grăsime din lapte de la fermele pentru producția de unt. La sfârșitul anului 2022, creșterea volumului de lapte crud a fost de patru procente”, a declarat directorul executiv al Asociației, Björn Börgermann.

De partea cealaltă, consumul a scăzut, a spus el, și, ca urmare, prețurile au luat-o în jos. Experții se referă la untul ca un așa-numit „articol de preț de colț” în Germania, deoarece este disponibil în fiecare supermarket și magazin cu reduceri. De regulă, există întotdeauna 250 de grame în pachet - și asta creează comparabilitate, ceea ce este mai dificil cu alte produse.

Un alt motiv pentru scăderea prețurilor la unt este faptul că contractele industriale existente pentru aprovizionarea cu unt s-au încheiat pe 31 ianuarie, iar comercianții au putut conveni să scadă prețurile pentru noile contracte începând cu 1 februarie.

Din păcate, prețul scăzut al untului nu înseamnă neapărat că și alte produse lactate, precum brânza sau iaurtul, vor urma același trend descrescător, a precizat Börgermann.

Ce se întâmplă cu uleiul?

O speranță că prețurile alimentelor se vor mai ieftini, din păcate, nu există prea curând. Din contra, Institutul Ifo pentru Cercetări Economice din Munchen se așteaptă „doar” la ușoare creșteri ale prețurilor la alimente în lunile următoare.

Frank Waskow de la NRW Consumer Center estimează că este posibil ca prețurile normale să revină pentru produsele care erau extrem de scumpe până de curând.

Un astfel de produs este uleiul de floarea soarelui. Înainte ca prețurile să crească anul trecut, un litru costa în jur de 1,29 euro înainte de a crește la 3,99 euro și apoi la 5,99 euro.

Recent, a spus el, a fost posibil să cumperi din nou ulei de floarea soarelui la 1,29 euro, dar doar o sticlă de 700 de mililitri. „Este încă mai scump decât înainte, dar înapoi în intervalul normal”, a spus Waskow. „Dar nu vom ajunge la nivelul de acum doi ani”, a conchis acesta.

Inflația în Germania s-a menținut la 8,7% în februarie, au arătat miercuri datele oficiale ale Destatis, întrucât măsurile de sprijin guvernamentale ajută la menținerea unei limite a costurilor și așa ridicate cu energia. Dar, prețurile la alimente au luat-o razna de-a dreptul, se plâng locuitorii celui mai bogat stat din Europa.

Au fost afectate, în special, fructele și legumele, produse de bază pentru germani, cum ar fi castraveții, ajungând chiar și la peste 3 euro per bucată. Creșterea prețurilor afectează aproape toate grupele de alimente, fie că este vorba de produse de patiserie, produse lactate, carne, fructe și legume.

Un lucru e cert, totul costă mult mai mult decât în ​​urmă cu un an. Potrivit Destatis, din ianuarie anul trecut până în ianuarie 2023, prețurilor alimentelor au crescut cu peste 20%. Spre comparație: între 2000 și 2019, inflația a fost puțin sub 1,5% în medie. Produsele lactate și ouăle au crescut cu un total de 36%, făina, pâinea și produsele din cereale cu 23%, carnea cu 19% și legumele cu 11 procente.

Acest lucru e fost evidențiat de o inflenceriță culinară printr-un videoclip pe TikTok. Peste 4 milioane de oameni au văzut deja videoclipul în care „Gamze‘s Platter World“ cumpără alimente pentru coșul ei de mâncare – o dată în februarie 2022 și încă o dată un an mai târziu, în februarie 2023, arată Merkur.de.

Pâinea prăjită care costa 99 de cenți în februarie 2022, după un an, același produs a ajuns să coste 1,49 euro. Cartofii prăjiți congelați au devenit și mai scumpi. Dacă la un moment dat, în 2022, influencerița a cumpărat produsul redus de la 1,69 euro la 84 de cenți, în 2023 a trebuit să plătească 1,99 euro pentru același produs.

„Să faci cumpărături nu mai este distractiv. Mereu aveam în jur de 70 de euro pe săptămână buget pentru două persoane. Acum nu este niciodată sub 100 de euro cumpărând aceleași lucruri”, a fost comentariul unui internaut la videoclipul postat de Gamze‘s Platter World. La rândul său, o femeie susține că aproape a luat-o cu leșin într-un supermarket: „Prețul castraveților este absolut șocant!”

Ce aliment se tot ieftinește?

Și totuși, un produs alimentar de bază care a înregistrat o creștere deosebit de puternică a prețului încă din perioada pandemiei, a ajuns să se ieftinească, susține TheLocal.de. Este vorba de unt care a costat în medie cu aproximativ 40% mai mult anul trecut, spre exemplu. La vârful valului de prețuri din mai, un pachet de 250 de grame de unt costa în medie 2,29 euro.

Dar acum, prețul untului a scăzut serios. La începutul anului 2023, untul era din nou în medie cu aproximativ 30 de cenți mai ieftin. De miercurea trecută, un pachet de unt de marcă proprie costă 1,59 euro în loc de 1,99 euro la supermarketul Aldi. În același timp, produsele marcă proprie ale Norma și Kaufland au scăzut cu 20%. Retailerii Rewe, Edeka, Penny și Netto plănuiesc să le urmeze exemplul.

Potrivit Asociației Federale a Industriei Lactate, un motiv pentru scăderea prețului la unt este rezultatul creșterii ofertei și al cererii reduse.

„Din noiembrie, a existat mai mult lapte în Germania și, prin urmare, mai multă grăsime din lapte de la fermele pentru producția de unt. La sfârșitul anului 2022, creșterea volumului de lapte crud a fost de patru procente”, a declarat directorul executiv al Asociației, Björn Börgermann.

De partea cealaltă, consumul a scăzut, a spus el, și, ca urmare, prețurile au luat-o în jos. Experții se referă la untul ca un așa-numit „articol de preț de colț” în Germania, deoarece este disponibil în fiecare supermarket și magazin cu reduceri. De regulă, există întotdeauna 250 de grame în pachet - și asta creează comparabilitate, ceea ce este mai dificil cu alte produse.

Un alt motiv pentru scăderea prețurilor la unt este faptul că contractele industriale existente pentru aprovizionarea cu unt s-au încheiat pe 31 ianuarie, iar comercianții au putut conveni să scadă prețurile pentru noile contracte începând cu 1 februarie.

Din păcate, prețul scăzut al untului nu înseamnă neapărat că și alte produse lactate, precum brânza sau iaurtul, vor urma același trend descrescător, a precizat Börgermann.

Ce se întâmplă cu uleiul?

O speranță că prețurile alimentelor se vor mai ieftini, din păcate, nu există prea curând. Din contra, Institutul Ifo pentru Cercetări Economice din Munchen se așteaptă „doar” la ușoare creșteri ale prețurilor la alimente în lunile următoare.

Frank Waskow de la NRW Consumer Center estimează că este posibil ca prețurile normale să revină pentru produsele care erau extrem de scumpe până de curând.

Un astfel de produs este uleiul de floarea soarelui. Înainte ca prețurile să crească anul trecut, un litru costa în jur de 1,29 euro înainte de a crește la 3,99 euro și apoi la 5,99 euro.

Recent, a spus el, a fost posibil să cumperi din nou ulei de floarea soarelui la 1,29 euro, dar doar o sticlă de 700 de mililitri. „Este încă mai scump decât înainte, dar înapoi în intervalul normal”, a spus Waskow. „Dar nu vom ajunge la nivelul de acum doi ani”, a conchis acesta.

 (Comentarii: 0)

Articole pe aceeasi tema:

Articole pe aceeasi tema: